Download PDF

Hybride Leren - Hoe kunnen lagere scholen een hybride onderwijsaanpak nastreven?

Publication date: 2021-09-03
Publisher: Odisee

Author:

Bisschop, Leen

Keywords:

hybride leren, teacher design teams, ontwerpteams

Abstract:

In dit onderzoek willen we eerst de term ‘hybride leren’ scherpstellen en een nieuw model aanreiken, dat helderheid verschaft en ondersteuning kan bieden om een hybride leeromgeving te creëren voor lessen, leercycli of volledige vakken. Vervolgens willen we nagaan op welke manieren een hybride aanpak kan worden nagestreefd. Om te vermijden dat we met voorstellen en ideeën omtrent hybride leren komen aandraven die op weerstand botsen in het werkveld, werd in dit onderzoek ingezet op de methodiek van teacher design teams of ontwerpteams, waarvan de onderzoeker ook zelf deel uitmaakte. We leggen in onze zoektocht naar geschikte hybride onderwijspraktijken de focus op het lager onderwijs. Wanneer naar vernieuwende leeromgevingen wordt gekeken, wordt in onderzoek veelal aandacht besteed aan secundair of hoger onderwijs, maar ook in lagere scholen is het relevant om te variëren in leeromgevingen en uitdagende, toekomstgerichte leeromgevingen aan te reiken aan de leerlingen. We gingen dus samen met leraren en toekomstige leraren lager onderwijs aan de slag. Het onderzoek stelt als doel na te gaan wat een heldere definitie kan zijn voor hybride leren, op welke manier dit concept kan worden gevisualiseerd en hoe een meer hybride aanpak kan worden bereikt in het lager onderwijs, met behulp van ontwerpteams.