Download PDF

Diversi-Date Junior: Inspiratiebundel interlevensbeschouwelijke competenties in het lager onderwijs

Publication date: 2020-09-08

Author:

Callaert, Jasmin
De Decker, Katrien

Keywords:

interlevensbeschouwelijke competenties, ILC

Abstract:

De samenleving is superdivers en dat weerspiegelt zich in het hedendaagse onderwijs. Dit biedt voor scholen héél wat verrijkende kansen, maar zorgt ook voor een aantal uitdagingen. Met het praktijkgericht onderzoeksproject Diversi-Date Junior wilde de hogeschool Odisee hierop anticiperen, met interlevensbeschouwelijke competenties (ILC) en – dialoog (ILD) als invalshoek. Inzetten op ILC en ILD is een kans voor dialoog en ontmoeting op school en in de klas. Door respectvolle dialoog en ontmoeting ontdekken de kinderen dat er verschillende visies zijn op het leven en op de wereld. Naast de verschillen ervaren de kinderen dat er véél is dat mensen verbindt. Leerkrachten spelen een belangrijke rol. Zij kunnen het verschil maken voor de kinderen in de klas en in de school. Of zoals kinderrechtenactiviste Malala Yousafzai het zo mooi kan verwoorden: “One child, one teacher, one book and one pen can change the world.” We wilden dan ook vooral onderzoeken welke noden de leerkrachten en scholen ervaren wat betreft ILC en ILD om hierop in te spelen op onder andere een dialoog- en ontmoetingsdag. Onze ervaringen met het onderzoek verzamelden we in deze inspiratiebundel. We richten ons voornamelijk tot leraren van de lagere school, leraren levensbeschouwelijke vakken, zorgleerkrachten, beleidsondersteuners, directies, pedagogisch begeleiders, inspectie, lerarenopleiders,... maar ook wie buiten het onderwijs met jongeren of ouders in een superdiverse context in contact komt, kan inspiratie halen uit de aangeboden literatuur, voorbeelden van goede praktijken, werkvormen, etc. De bundel is ingedeeld in drie delen. In deel 1 van deze bundel beschrijven we het verloop van dit praktijkgericht onderzoek. We vertellen hoe het project tot stand is gekomen, hoe we tewerk zijn gegaan en wat de resultaten waren van het project. Deel 2 beschrijft de invalshoek van het onderzoek, namelijk interlevensbeschouwelijke competenties en interlevensbeschouwelijke dialoog. Beide begrippen worden toegelicht. In deel 3 reiken we de concrete activiteiten van de dialoog- en ontmoetingsdag aan. Achteraan deze bundel geven we nog een aantal bronnen mee die ons tijdens het onderzoek hebbengeïnspireerd en die het brede onderwijsveld mogelijks kunnen interesseren.