iSTEM studiedag voor leerkrachten, Date: 2018/06/01 - 2018/06/01, Location: Campus Sint-Lucas Faculteit Architectuur LUCA, Hoogstraat 51, 9000 Gent

Publication date: 2018-06-01

Author:

Sermeus, Jan
De Schrijver, Jelle ; Balck, Christel

Abstract:

Hoe motiveer je jongeren zelf op onderzoek te gaan? Hoe laat je leerlingen nadenken over STEM? Hoe stimuleer je dialoog in de STEM-klas? STEM is voor iedereen, niet alleen voor de ingenieur van morgen, maar ook voor de verpleger, bakker en elke andere burger. Met STEM bereiden we de jongeren voor op onze technologische en snel evoluerende wereld. STEM kan je bezien als een bril, een manier om over de wereld te denken, problemen te zien en hier oplossingen voor te zoeken. Om dit te bereiken staan naast het denken twee andere D’s centraal: Doen en Dialoog. Dialoog motiveert jongeren om zelf nieuwe onderzoekssporen te ontwikkelen. Door dialoog af te wisselen met activiteiten waarbij jongeren zelf aan het ontwerpen of onderzoeken gaan, leren ze zelf een STEM-bril op te zetten. We presenteren een methodiek die werd uitgebouwd bij de Odisee-STEM-academies in Brussel, Aalst en Sint Niklaas. We reiken materiaal aan om zelf aan de slag te gaan en dialoog in de STEM-klas aan te zwengelen.