Download PDF

TOKK: Tijdschrift voor Orthopedagogiek, Kinderpsychiatrie en Klinische Kinderpsychologie

Publication date: 2015-01-01
Volume: 40 Pages: 134 - 147
Publisher: ACCO

Author:

Vandermosten, Maaike
Van Rompaey, Anne ; Wouters, Jan ; Ghesquière, Pol

Abstract:

Longitudinale studies die fonologische vaardigheden in kaart brengen alvorens leesinstructie start, laten toe om vroege voorspellers van leesproblemen te detecteren. In dit onderzoek vallen kinderen die zwak lezen aan het begin van het tweede leerjaar, reeds voordat ze leren lezen, uit op fonologisch bewustzijn en het snel benoemen van voorwerpen en kleuren. Op verbaal kortetermijngeheugen behalen de zwakke en normale lezers gelijkaardige scores. Fonologisch bewustzijn en snel benoemen dragen elk uniek bij aan een goede voorspelling van de latere leesscores en dus vinden we evidentie voor de double deficit theorie. Het tekort in fonologisch bewustzijn in de derde kleuterklas is daarbij eerder van syllabische aard (lettergrepen), terwijl in het tweede leerjaar de verschillen eerder fonemisch zijn (spraakklanken). Kinderen die normaal lezen ondanks een familierisico op dyslexie scoren op benoemsnelheidstaken vaak tussenin de zwakke en normale lezers zonder familierisico, maar in tegenstelling tot andere studies is dit getrapt patroon voor fonologisch bewustzijn minder consistent. Mogelijkerwijs geeft verder onderzoek, na vaststelling van ‘persistente’ dyslexie, een duidelijker beeld voor het multifactoriële en continue karakter van dyslexie.