Download PDF

Talentennetwerkdag Provinciaal Vormingscentrum Antwerpen, Date: 2017/04/19 - 2017/04/19, Location: Malle

Publication date: 2017-04-01
Pages: 93 - 125
Publisher: ACADEMIC PRESS LTD-ELSEVIER SCIENCE LTD

URBAN MYTHS ABOUT LEARNING AND EDUCATION

Author:

Tijtgat, Pieter

Keywords:

neuromythes

Abstract:

'We gebruiken maar 10% van onze hersenen!' 'We moeten ervoor zorgen dat de linker hersenhelft van onze leerlingen meer in verbinding komen met de rechter'. Er bestaan heel wat misverstanden over hoe onze hersenen en die van onze leerlingen werken. Dit noemen we neuromythes. Doel van deze lezing is het onderwijs wakker te schudden, te wijzen op het feit dat er neuromythes leven in het onderwijs en hiermee de kritische geest aanscherpen. Er is op dit moment al heel wat kennis over neurowetenschappen en onderwijs voorhanden. Toch blijven bepaalde neuromythes hardnekkig leven. Deze neuromythes hebben niet alleen een impact op hoe sommige leerkrachten les geven (bv. “deze leerling is een visueel lerende, dan zal ik hem enkel nog via prentjes laten leren”), maar ook hoe kinderen bepaalde misvattingen over onze hersenen overnemen (bv. “deze oefeningen helpen mijn linkerhersenhelft beter samenwerken met mijn rechterhersenhelft”). In deze lezing gaan we dieper in op de neuromythes en hoe leerkrachten/onderwijspractici hiermee moeten omgaan. Er wordt een educatief pakket voor leerkrachten verspreid waarbij elke leerkracht in zijn/haar school een miniproject kan opzetten om neuromythes te bestrijden.