Download PDF

Congres voor Lerarenopleiders: 'Professionaliseren IN en DOOR onderzoek', Date: 2016/02/04 - 2016/02/05, Location: Brussel

Publication date: 2016-01-01

Author:

Tijtgat, Pieter

Keywords:

neurowetenschappen, bewegingsonderwijs, brein

Abstract:

Zienderogen groeit het wetenschappelijk bewijs voor een positieve invloed van fysieke activiteit op de cognitieve prestaties van leerlingen. Alle (toekomstige) leerkrachten Lichamelijke Opvoeding (LO) op de bres dus voor meer beweging, en terecht! Toch moeten diezelfde leerkrachten LO opletten niet té hard van stapel te lopen: een bepaalde studie kan iets zeggen over maar een heel klein deeltje van onze hersenwerking terwijl er toch grote conclusies aan verbonden worden. Daarnaast komen ook heel wat commerciële ‘breinstimulerende’ bewegingsprogramma’s op de markt die eigenlijk gestoeld zijn op neuromythes of misvattingen over hoe onze hersenen werken. Daarom willen we nagaan hoe we de leraar LO als onderzoeker kunnen wapenen: enerzijds door een theoretisch model voor te stellen om de huidige en nieuwe neurowetenschappelijke bevindingen rond de relatie bewegen, brein en leren te kunnen kaderen en anderzijds door een checklist voor te stellen die leerkrachten LO in staat stelt op een snelle manier te screenen in welke mate een bewegingsprogramma gestoeld is op neuromythes of teruggaat op evidence-based onderzoek. Samen vormt dit het BREINKOMPAS voor het bewegingsonderwijs.