VELON - Congres voor Lerarenopleiders 2015: De Kunst van het opleiden, Date: 2015/03/26 - 2015/03/27, Location: Arnhem (Netherlands)
Author:
Keywords:
Cultuureducatie, Lerarenopleiding
Abstract:
De aanleiding van het project is de verruiming van het begrip cultuureducatie. (NACCE, 1999). Hierdoor kregen erfgoed, media en literatuur een plaats naast de kunsten en mocht cultuureducatie zich niet langer beperken tot geïsoleerde vakken. Cultuureducatie moest verankerd worden in verschillende (vak)contexten (Brewer, 2001; Erickson, 2004). In de praktijk bleek geïntegreerde cultuureducatie echter niet vanzelfsprekend. (Bamford, 2007) Om cultuur op een gefundeerde en samenhangende manier in het onderwijs te implementeren, werd in Nederland (Groningen, 2010-2014) en in Vlaanderen (KULeuven-VUB, 2012-2016) het onderzoek 'Cultuur in de Spiegel' opgestart. Cultuur in de Spiegel ontwikkelde een theoretisch kader, dat in de praktijk een mentaliteitsverandering vergt. Om hiertoe bij te dragen onderzocht dit School of Education-project hoe professionele leergemeenschappen lerarenopleiders kunnen professionaliseren om in eigen vak aan cultuureducatie te werken. Daarbij werden inzichten uit de theorie aan de praktijk gekoppeld.