Hoe leraren voorbereiden op een inclusieve klas?

Publication date: 2013-09-05

Author:

Verstichele, Meggie

Keywords:

basiscompetenties, inclusie, lerarenopleiding

Abstract:

Hoe kunnen we toekomstige leerkrachten voorbereiden op lesgeven in een inclusieve klas? KAHO Sint-Lieven, departement lerarenopleiding (Campus Waas) onderzocht dit via een PWO, Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek. Via bevragingen van leerkrachten en actie-onderzoek met studenten werden basiscompetenties Inclusie opgesteld. Het onderzoek werd afgerond in 2007, en is sindsdien nog altijd heel actueel. KAHO Sint-Lieven integreerde immers ook de resultaten van het onderzoek in zijn aanbod naar de leerkrachten in opleiding. Ook via onderzoek bouwen we verder op deze goede praktijk en plannen we nieuw actie-onderzoek. In deze werkwinkel maakt u kennis met de vijf basiscompetenties Inclusie en hoe we dit binnen de opleiding aan de studenten aanbieden. U leert aan de hand van onder andere casussen en filmpjes hoe we ‘naar meer inclusief onderwijs’ vertalen in het aanbod voor studenten in een departement lerarenopleiding.