Vlaams Congres kinder- en jeugdpsychiatrie en -psychotherapie 2013, Date: 2013/09/19 - 2013/09/20, Location: Antwerp

Publication date: 2013-09-20

Author:

Malfait, Catherine
Jeannin, Niki ; Smits, Dirk

Keywords:

Het Toverbos, Kleuters

Abstract:

De emotionele en psycho-sociale ontwikkeling tijdens de kleutertijd is een erg belangrijke determinant voor het latere psycho-sociaal functioneren van mensen. Het Toverbos is een methodiek uitgewerkt door een medewerkster van het UZ Leuven in samenwerking met de VZW Ga voor Geluk. De methodiek, die gebaseerd is op psychodrama, wil de socio-emotionele ontwikkeling van kleuters ondersteunen. Er zijn reeds meerdere methoden op de markt beschikbaar die aandacht hebben voor de socio-emotionele ontwikkeling van kleuters. Deze methodieken zijn voornamelijk gericht op het leren herkennen en benoemen van emoties. Het Toverbos daarentegen creëert een omgeving waarin kinderen via vrij spel de mogelijkheid krijgen om emoties te beleven, te uiten en er via ’modelling’ op een constructieve manier mee leren omgaan. Met het onderzoek gingen we de effecten van de Toverbos-methodiek, bovenop de natuurlijke ontwikkeling van kleuters die samenleven in klasverband, na. Een bijkomend doel was om kleuterleerkrachten meer bewust te maken van de rol van meespelen bij fantasiespel. Dit kan de begeleiders gevoeliger maken voor de beleving en eigenheid van elk kind en hen leren ontwikkelingsgericht kinderen te observeren. Het meespelen is een troef om de belangrijke ontwikkelingstaak bij kinderen van het leren herkennen, benoemen, beleven en uiten van emoties te ondersteunen.