Download PDF

HGZO-congres, Date: 2016/01/17 - 2016/01/18, Location: Lunteren

Publication date: 2016-05-01
Pages: 12 - 12
Publisher: UCGB, Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam

Congresboek HGZO-congres 2016: Inspiratiebron voor het hbo-gezondheidszorg

Author:

Gillis, Katrin
De Block, Ann

Keywords:

Education, nursing, Talents

Abstract:

De verpleegkundige van vandaag vervult verschillende rollen: hij wordt verwacht om, naast het uitvoeren van basiszorgen, te coördineren, organiseren, leiding geven, coachen, evidence based werken, innoveren en zoveel meer. Dit wil zeggen dat de rol van de docent mee evolueert. Ongeveer 10 jaar geleden stapten opleidingen in het hoger onderwijs af van het bedside begeleiden van studenten verpleegkunde. Deze werd vervangen door leer- en evaluatiegesprekken waarbij de rol van mentor steeds belangrijk werd. Zo ontstond ook het debat over de groeiende kloof tussen praktijk en onderwijs. Vandaag zien we echter dat docenten steeds meer terugkeren naar de praktijk. Is het niet in de vorm van een dubbele aanstelling, dan wel als docent in een leerzorgcentrum of leerwerkplaats. Maar vaak nog met het hoofdaccent op klinische praktijk. We willen, net zoals bij patiënten, ook de student meer de kans te geven om de regie in eigen handen te nemen. In deze infosessie willen we aan de hand van ervaringen tonen hoe docenten op basis van hun talenten, op hun eigen bijzondere manier, participeren in de zorg waarbij ze studenten faciliteren en stimuleren andere rollen op te nemen. Ze creëren een omgeving die kansen en mogelijkheden biedt voor zowel studenten, docenten als de zorg zelf. Om dit te realiseren dienen heel wat randvoorwaarden vervuld te zijn. Tijdens de discussie nodigen we de deelnemers uit om na te denken over hun talenten en welke voorwaarden belangrijk zijn om deze te vertalen naar een succesverhaal. Een verhaal waarin de student de regie neemt.