Accountancy & bedrijfskunde

Publication date: 2007-04-01
Volume: 27
Publisher: Kluwer

Author:

Stassen, Stien
Paemeleire, Roland

Abstract:

Organisaties die maatschappelijk verantwoord ondernemen streven naar een goede balans voor waardecreatie in sociale, ecologische en economische zin en dialoog met alle belanghebbenden. Managementsystemen worden geïmplementeerd om aspecten van MVO op strategischniveau te integreren en te beheersen in de bedrijfsvoering. Deze traditionele managementsystemen hanteren echter een sterke interne bedrijfsgerichte focus. Anderzijds is de duurzaamheid van een product afhankelijk van alle fasen uit de productlevenscyclus. Een keten- of productgerichte benadering is bijgevolg essentieel. Deze paper is een betoog om meer aandacht te besteden aan ketenbeheer in de traditioneel gewaardeerde managementsystemen. Immers, een maatschappelijk verantwoord geproduceerd product kan uitsluitend gerealiseerd worden als alle ketenactoren uit de volledig productketen hun verantwoordelijkheid opnemen met betrekking tot MVO.