Download PDF

HSN-Conferentie Onderwijs Nederlands, Date: 2015/11/13 - 2015/11/14, Location: Tilburg

Publication date: 2015-11-13
Volume: 29 Pages: 47 - 53
Publisher: Stichting Conferentie Onderwijs Nederlands

HSN-Conferentie Onderwijs Nederlands

Author:

Van Severen, Lieve
Feryn, Sanne ; Zink, Inge

Abstract:

De wetenschappelijk onderbouwde taalmethodiek ‘Kaatje Klank’ is ontworpen met als doel het klankbewustzijn, de luister- en de spreekvaardigheden van vierjarige kleuters te stimuleren in functie van het voorbereidend lezen (ontluikende geletterdheid). Deze vaardigheden zijn van cruciaal belang voor de ontwikkeling van het technisch lezen in het lager onderwijs. Kaatje Klank kwam gedurende vier maanden in zes Vlaamse kleuterklassen. Via een begeleidingstraject werden de kleuteronderwijzers en zorgcoördinatoren opgeleid en begeleid. Een pre- en posttest en een vergelijking met een controlegroep van vijf kleuterklassen stellen ons in staat het effect van de methodiek ‘Kaatje Klank’ op de articulatie- en vroege leesvaardigheden te meten. De methodiek ‘Kaatje Klank’, de achterliggende didactische principes en de eerste testresultaten zullen gepresenteerd worden op de HSN-conferentie.