Actief leren

Publication date: 2015-01-01
Pages: 73 - 88
ISSN: 978-94-6292-179-5
Publisher: ACCO; Leuven / Den Haag

Author:

Tijtgat, Pieter

Keywords:

actief leren, cogntieve neurowetenschappen, interactief leren, ICT

Abstract:

In dit hoofdstuk wordt actief leren bekeken vanuit een neurowetenschappelijke bril. Het begrip ‘actief leren’ behoeft echter eerst een inhoudelijke en pedagogische verduidelijking op conceptueel vlak, alvorens hieraan gerelateerde cognitief neurowetenschappelijke studies gekoppeld kunnen worden. Actief leren kent immers verschillende verschijningsvormen: zo zijn er vormen van actief leren bij de individuele leerling (een cognitief constructivistische kijk) en kennen we actief leren als onderdeel van een interactief sociaal proces (het sociaal-constructivistische interactief leren). Voor beide vormen bieden technologische vernieuwingen en dan vooral informatie- en communicatietechnologie (ICT) wetenschappelijk onderbouwde mogelijkheden tot het versterken van leerkansen. In wat volgt worden algemene sociaal-psychologische bevindingen gekoppeld aan recente cognitief neurowetenschappelijke onderzoeken die zich toespitsen op de diverse vormen van actief leren. Ten slotte wordt aangegeven wat deze onderzoeksresultaten kunnen betekenen voor de onderwijspraktijk.