VELOV, Date: 2015/02/26 - 2015/02/26, Location: Hasselt

Publication date: 2015-02-26

Lerarenopleiders maken de brug

Author:

Van Camp, Tinne
Vloeberghs, Lijne ; Tijtgat, Pieter

Keywords:

lerarenopleiders, neurowetenschappen, onderwijs

Abstract:

De centrale onderzoeksvraag van het onderzoeksproject 'Krachtig leren bekeken vanuit een cognitief neurowetenschappelijke bril' was: Op welke wijze kunnen neurowetenschappelijke onderzoeksresultaten recente inzichten uit de instructiepsychologie betreffende ‘actief leren’, ‘zelfregulerend leren’ en ‘leren-op-maat’ bevestigen/ aanvullen/ nuanceren/ weerleggen? Dit resulteerde in een publicatie bestaande uit een inleidend hoofdstuk waarin het referentiekader wordt voorgesteld, drie thematische hoofdstukken, met name ‘zelfregulerend leren’, ‘leren-op-maat’ en ‘(inter)actief leren’ en een epiloog met aanbevelingen voor het correct interpreteren van toekomstige bevindingen. Op het symposium zullen de respectievelijke auteurs van de verschillende hoofdstukken de belangrijkste bevindingen presenteren.