Download PDF

GE-START | EN-AVANT. Kwalificerende trajecten voor sociale professionals.

Publication date: 2022-12-22

Author:

Van Roose, Ken
Claeys, Jan ; Sterckx, Jos ; Nuelant, Tanja ; Peremans, Hilke

Abstract:

In 2020 lanceerde Europa WSE (voorheen het Vlaamse ESF-agentschap) oproep 472 ‘Werkenden en kwalificerende trajecten’. Met deze oproep wilde Europa WSE proeftuinen financieren die de mogelijkheden en randvoorwaarden van de deelname van werkenden aan beroeps-en onderwijskwalificerende trajecten verkennen. Dit met het oog op scholing, bijscholing en omscholing van werkenden. Daarbij werd de samenwerking tussen werkgevers, sectororganisaties, onderwijs en opleidingsverstrekkers gestimuleerd. Odisee, SOM, JES, D’Broej, VIVO en het Vlaams Welzijnsverbond sloegen de handen in elkaar om een gemeenschappelijk project te ontwikkelen met als titel ‘Kwalificerende trajecten voor sociale professionals’. Dit project kreeg de roepnaam ‘GE-START | EN-AVANT’. Truvius begeleidde in opdracht van Europa WSE overkoepelend alle projecten binnen de oproep 472 en ondersteunde bij het formuleren van beleidsaanbevelingen. Het opzet van ditproject was om een breed toegankelijke opleiding op te zetten voor werkenden in de brede sociale sector. Met deze opleiding wilden we sociale professionals versterken in hun beroep en hen warm maken en voorbereiden op instroom in het hoger onderwijs. Daarnaast wilden we ook mensen die niet in de sector werken toeleiden naar een sociaal beroep. We richtten ons hier vooral op werkenden, voornamelijk ondersteunend personeel in de sociale sector. In tweedeinstantie maakten ook op werkzoekenden en vrijwilligers deel aan ons traject. GE-START | EN-AVANT ging van start in november 2020 en liep af in december 2022. Doorheen het traject hadden we contacten met werknemers, vrijwilligers en stafmedewerkers uit 67 organisaties uit de kinderopvang, jeugdwerk, jeugdhulpverlening, arbeidsbemiddeling, ouderenzorg, inburgering en integratie, sociale innovatie, sociaal-cultureel werk, buurt- en dienstencentra, begeleiding van personen met een beperking, gemeenschapscentra en mantelzorg. Daarnaast bevroegen we ook docenten, trajectbegeleiders en collega’s die werken rond EVC (Eerder Verworven Competenties), talenbeleid, microcredentials en beleidsmedewerkers van de hogeschool. Deze stemmen namen we mee in het ontwerp van GE-START | EN-AVANT. Twintig lerenden gingen uiteindelijk de uitdaging aan. Vanuit hun parcours, ervaringen en feedback hebben zij mee richting gegeven aan ons leerproces over het opleiden van werkende lerenden. In deze publicatie lees je hoe het project werd ontwikkeld en uitgevoerd. We gaan achtereenvolgens in op de aanleiding (hoofdstuk 2), de onderzoeksvraag-en methode (hoofdstuk 3), het vooronderzoek, de ontwerpfase en de rekrutering (hoofdstuk 4), het traject zelf (hoofdstuk 5) en reflecties op het afgelegde proces ( hoofdstuk 6). Tot slot formuleren we in hoofdstuk 7 de lessen die we meenemen uit GE-START. In hoofdstuk 8 formuleren we afsluitend een aantal beleidsaanbevelingen.