Download PDF

Collect & go voor de lokale handel

Publication date: 2022-09-08
11
Publisher: Julie Misplon

Author:

Misplon, Julie

Keywords:

e-commerce, koop lokaal, lokale handel, online kopen, steden en gemeentes

Abstract:

Koop lokaal. Een slogan die we de laatste jaren meer dan ooit hoorden. Voor de lokale middenstand is elke klant belangrijk. Consumenten grijpen echter vaak terug naar de grote supermarkten en ketens, een ‘one-stop-shop’ of naar online webwinkels. We zien in e-commerce ook een opportuniteit voor de lokale handel. Steden en gemeentes, en andere partners zoals de provincie, UNIZO,… zijn bereid om hun lokale economie te stimuleren. Want lokale handelaars zijn goed voor het sociaal contact en een belangrijke steun voor de lokale gemeenschap en economie. Uit verschillende steden en gemeentes rijst de vraag voor een online koopplatform voor hun lokale handelaars. Er bestaan al veel online platformen voor de lokale handel en er zijn er ook al veel gefaald. De belangrijkste onderzoeksvraag is dan ook: Wat is de sleutel tot succes voor een online bestelplatform voor de lokale handel? Belangrijk daarbij is om te leren uit de struikelblokken of mislukkingen. De gemeente of partner kan zorgen voor een platform waarbij lokale handelaars hun producten aanbieden online. De producten kunnen vervolgens door de consument op 1 centraal afhaalpunt afgehaald worden of rechtstreeks bij de handelaars zelf. De producten van deze lokale handelaars kunnen online op één en dezelfde website worden besteld, waarna deze gebundeld afgeleverd worden. De inwoner wint heel wat tijd, de lokale handelaar heeft een extra kanaal om zijn of haar producten te verkopen en ook het milieu ziet dit graag gebeuren. Waarom? • Belang voor klant stijgt: gemak, tijd en veiligheid • Concurrentie van online shops • Lokale handel zelf kennis en budget niet Onderzoeksmethodiek In een eerste fase werd op marktverkenning gegaan aan de hand van desk research en literatuurstudie. Daarna volgde kwalitatief onderzoek met meer dan 10 focusgesprekken met experts. Verschillende ideeën voor een online koopplatform werden besproken. Ook succesvolle en gefaalde platformen werden onder de loep genomen. Met een marktonderzoek toetsten we het concept verder af. Hiervoor werd een kwantitatieve enquête afgenomen bij steden & gemeentes (149), lokale handelaars (200) en consumenten (214). Met deze resultaten als basis, werd een brainstorm georganiseerd met 10 externe en 8 interne deelnemers om verder te gaan nadenken over het concept. Studenten en een ondernemer/ontwikkelaar werden hierna betrokken om mee na te denken over een pilootproject, met draaiboek, business model canvas, naam & logo. Resultaten Marketingkosten blijken een groot struikelblok te zijn voor verschillende koopplatformen. Steden en gemeentes hebben echter communicatiekanalen met veel lokaal bereik. 99% van de steden en gemeentes is bereid om de gemeentelijke communicatiekanalen te gebruiken ter promotie van een online koopplatform voor de lokale handel. Daarnaast is 64% van steden & gemeentes ook bereid te investeren in een dergelijk online koopplatform. Steden & gemeentes zijn dus zeker een sleutel tot succes om te betrekken in een lokaal online koopplatform. Meer resultaten via julie.misplon@vives.be.