Download PDF

An Architecture and Framework for Flexible Reuse of Learning Object Components (Een Architectuur en raamwerk voor flexibel hergebruik van leerobject componenten)

Publication date: 2008-02-07

Author:

Verbert, Katrien
Duval, Erik ; Olivié, Hendrik

Keywords:

ALOCOM, learning object, learning object content model

Abstract:

Hergebruik van digitaal leermateriaal is al een aantal decennia zowel een doel als een probleem in de onderwijssector. In verscheidene studies wordt geargumenteerd dat hergebruik kan leiden tot belangrijke tijdwinsten en een verhoging van kwaliteit. Beschikbaar leermateriaal is echter vaak moeilijk herbruikbaar omwille van de grove granulariteit van het materiaal. Bovendien is het materiaal moeilijk toegankelijk: er wordt veel tijd geïnvesteerd in het zoeken naar geschikt materiaal en het manueel overnemen van interessante delen. Verschillende opslagvormen, zoals PDF, HTML en Microsoft Office formaten, vormen een derde belangrijke barrière voor flexibel hergebruik.Dit doctoraatswerk onderzoekt granulariteit- en interoperabiliteitsaspecten van leerobjecten. Een aantal gerelateerde onderwerpen werden aangepakt: (1) een inhoudsmodel, dat leerobjecten en componenten definieert op verschillende granulariteitsniveaus; (2) een model voor structurering van componenten in coherente leerobjecten; en (3) aggregatie en decompositie van leerobjecten, zodat hun componenten voor hergebruik kunnen ontsloten worden. Daarenboven werd interoperabiliteit van leerobjecten onderzocht, op vlak van inhoud, structuur en uitvoerformaten.Hoofdstuk 1 introduceert het leerobjectdomein en beschrijft uitdagingen en kwesties voor hergebruik op grote schaal. Hoofdstuk 2 stelt het generische ALOCOM inhoudsmodel voor, dat granulariteit van leerobjecten op een nauwkeurige manier definieert. Een aantal bestaande inhoudsmodellen werden onderzocht. Gebaseerd op een vergelijkende analyse, werden de inhoudsmodellen afgebeeld op het generische ALOCOM model om hun interoperabiliteit te ondersteunen.Hoofdstuk 3 stelt het RAMLET model voor het structurering van leerobjecten voor. Het model ondersteunt interoperabiliteit van specificaties voor structurele aspecten van leerobjecten. Een gemeenschappelijke nomenclatuur en een conceptueel model werden uitgewerkt en afbeeldingen die overeenkomsten tussen specificaties formaliseren.Hoofdstuk 4 stelt een decompositie- en aggregatieraamwerk voor leerobjecten voor. Het raamwerk ontbindt leerobjecten en verleent toegang tot hun componenten, wat hun automatisch hergebruik in nieuwe leerobjecten mogelijk maakt. Om de aanpak te valideren, werden zoekfuncties geïntegreerd in bestaande auteurtools, zoals Microsoft Word en PowerPoint. Hoofdstuk 5 stelt gebruiker- en kwaliteitsevaluaties voor. De doelstellingen van de evaluaties waren drievoudig: (i) het beoordelen van de efficiëntie en de doeltreffendheid van de aanpak; (ii) het beoordelen van de gebruikersinterface van de ALOCOM plug-in; en (iii) bepalen tot op welk niveau van granulariteit decompositie relevant is. De resultaten van de evaluatie van presentatiehergebruik wijzen erop dat er een grote impact is in termen van benodigde tijd en kwaliteit.Hoofdstuk 6 besluit deze verhandeling met een samenvatting van de onderzoeksbijdragen en een exploratie van verdere onderzoeksopportuniteiten.