Download PDF

Spannende verhalen voor de lessen Frans: storytelling (TPRS) in derde graad lager onderwijs en eerste graad secundair onderwijs

Publication date: 2019-11-30

Author:

De Winter, Bart
Van den Berghe, Ellen ; Wangen, Annelies

Abstract:

De hypothese van comprehensible input uit het onderzoek van Pr. Dr. Stephen Krashen over vreemdetaalverwerving vormt de basis voor dit pilootonderzoek dat een antwoord tracht te bieden op twee problemen die zich momenteel stellen in het vreemdetalenonderwijs in Vlaanderen: gebrek aan motivatie voor het vak Frans en te beperkte resultaten voor spreekvaardigheid. De peilingsonderzoeken van het Ministerie van Onderwijs bevestigen namelijk een buikgevoel dat leeft bij veel leraren en leerlingen vreemde talen in verband met motivatie en succeservaringen op vlak van mondelinge taalproductie. In samenwerking met het werkveld (= leraren en leerlingen), werd nagegaan hoe de motivatie bij de leerlingen voor het vak Frans kan vergroten en hoe taalverwerving, meer in het bijzonder de mondelinge taalproductie, efficiƫnter van verlopen door het aantal aan te leren taalstructuren te beperken op basis van hun frequentie en door voldoende herhaling aan te bieden via het samen (de leraar met zijn leerlingen) bouwen van een verhaal.