Download PDF

studienamiddag vakgroep Onderwijskunde Universiteit Gent, Date: 2019/03/15 - 2019/03/15, Location: Gent

Publication date: 2019-03-15

Author:

Tijtgat, Pieter

Abstract:

In deze lezing staan we stil bij de rol die neurowetenschappen kan betekenen bij het verschaffen van inzichten over hoe een leerproces tot stand komt. We willen enerzijds laten ervaren dat het brein voortdurend verandert, anderzijds willen we inzicht geven in het nut van bepaalde leerprincipes. Waarom moeten we herhalen? Wat gebeurt er dan in het brein? Waarom moeten we sommige zaken heel veel oefenen of waarom moeten we leerstof op verschillende manieren verwerken? Welk effect hebben emoties op het leren? Wat zeggen recente neurowetenschappelijke bevindingen over de rol van (inter)actief leren? Daarnaast willen we tonen hoe de manier waarop iemand naar zichzelf en zijn capaciteiten kijkt, namelijk over welke mindset iemand beschikt, bepalend is voor zijn leervermogen. De mindset geeft aan of een persoon gelooft dat hij kan groeien of niet. Gelooft hij dat zijn mogelijkheden, leervermogen kan groeien (groei mindset) of ligt dit vast (statische mindset)? Tenslotte willen we enkele neuromythes of hersenfabels aanhalen en verduidelijken hoe ze ontstaan zijn. Stellingen als 'We gebruiken maar 10% van onze hersenen!' of 'We moeten ervoor zorgen dat de linker hersenhelft van onze leerlingen meer in verbinding komen met de rechter' komen vaak voor in leercontexten. Er bestaan immers heel wat misverstanden over hoe onze hersenen en die van onze leerlingen werken. Doel van dit stuk van de lezing is deelnemers wakker te schudden, te wijzen op het feit dat er neuromythes leven en hiermee de kritische geest aanscherpen.