Download PDF

Directiecongres secundair onderwijs bisdom Antwerpen, Date: 2019/02/21 - 2019/02/21, Location: Blankenberge

Publication date: 2019-02-21
Publisher: no publisher

no published proceedings

Author:

Tijtgat, Pieter

Abstract:

In deze werkwinkel staan we stil bij de rol die de neurowetenschappen kunnen betekenen bij het verschaffen van inzichten over hoe een leerproces tot stand komt. Waarom moeten we herhalen? Wat gebeurt er dan in het brein? Waarom moeten we sommige zaken heel veel oefenen of waarom moeten we leerstof op verschillende manieren verwerken? Welk effect hebben emoties en bewegen op het leren? In welke mate bepaalt de manier waarop iemand naar zichzelf en zijn capaciteiten kijkt, namelijk over welke mindset iemand beschikt, zijn leervermogen? We sluiten interactief af met enkele neuromythes of hersenfabels en verduidelijken hoe ze ontstaan zijn. Er bestaan immers heel wat misverstanden over hoe onze hersenen en die van onze leerlingen werken. Als directeur ga je naar huis met heel wat tips voor je onderwijsteam.