Wat als ... elke instromende student een stem en gezicht had? Profielfoto’s als richtingaanwijzers in een eigentijdse lerarenopleiding.
Author:
Abstract:
In het School of Education project van de Associatie KU Leuven – ‘Wat als ... elke instromende student een stem en gezicht had? Profielfoto’s als richtingaanwijzers in een eigentijdse lerarenopleiding.’ – stond volgende vraag centraal: ‘Zijn zij-instromers van een lerarenopleiding al dan niet anders dan generatiestudenten en zo ja, hebben ze dan andere noden en verwachtingen?’ Al snel kwamen we tot de vaststelling dat dit geen eenvoudige vraag was waarop we een eenduidig antwoord zouden kunnen formuleren. We ontwikkelden daarom als basis voor het hele project zowel een raamkader dat een genuanceerd beeld schetst van relevante variabelen, als handvatten voor coaching van deze doelgroep. Op basis van deze inzichten werkten we twee concrete instrumenten uit, namelijk een haalbare intake- en trajectprocedure en een opleidingsonderdeel dat bij de start geïmplementeerd kan worden. In deze publicatie leest u met welke onderzoeksvragen we aan de slag gingen, welke bronnen ons inspireerden en welke methoden we gebruikten om tot het raamkader en de handvatten te komen. Daarnaast vindt u er de nodige verwijzingen en links naar het materiaal, de leeractiviteiten en de instrumenten die we uitwerkten in het kader van dit project en die we ter beschikking stellen van geïnteresseerde (leraren)opleidingen.