WTC vakconferentie, Date: 2018/04/16 - 2018/04/16, Location: Wageningen

Publication date: 2018-04-16

Author:

Konijnendijk, Nellie
van de Ven, Anne ; Mehta, Deepak ; Tijtgat, Pieter

Keywords:

STEM, co-creatie

Abstract:

Jongeren van 14 tot 18 jaar vormen een belangrijke doelgroep voor wetenschapscommunicatie, maar veel jongeren komen voornamelijk in aanraking met wetenschap via school. Het verplichte karakter kan leiden tot een beeld dat wetenschap saai is, en stereotypes over wat wetenschap is en wie daar thuis horen zorgen ervoor dat niet iedereen zich aangesproken voelt om zich in wetenschap te verdiepen. In deze sessie delen we ervaringen over manieren om jongeren te bereiken, enthousiast te maken en te betrekken bij wetenschap en techniek. Jongeren willen graag meedenken over wat ze voorgeschoteld krijgen en wat ze daarmee willen doen. Maar luisteren we daar wel naar? Wetenschapscommunicatoren van NEMO, Technopolis en Odisee getuigen hoe ze jongeren inzetten bij het uitrollen van een campagne (Hypatia), het meedenken over het nieuwe aanbod (Jongerenraad) en het inzetten van STEM-rolmodellen op sociale media (STEMfluence).