Download PDF

Basis

Publication date: 2017-04-01
Pages: 17 - 20
Publisher: COV. Christelijk Onderwijzersverbond

Author:

Van Severen, Lieve

Keywords:

klankbewustzijn, kleuteronderwijs, kleuter

Abstract:

Een verrassend onderzoek over de technische leesvaardigheden van Vlaamse en Nederlandse schoolkinderen kleurde onlangs onze Vlaamse kranten. Uit de testresultaten van de Drie-Minuten-toets en de AVI-toetskaarten bleek dat Vlaamse leerlingen over het algemeen minder snel en minder nauwkeurig lezen dan hun Nederlandse collega’s.8 Naar aanleiding van dit onderzoek pleit Katholiek Onderwijs Vlaanderen (2017) ervoor om sterker in te zetten op het speels en functioneel stimuleren van geletterdheid in het Vlaamse kleuteronderwijs.7 Er is namelijk een sterk verband tussen op kleuterleeftijd structureel leren nadenken over taal, het verkennen van letters en klanken, en de latere leesontwikkeling.