Download PDF

Talentennetwerkdag: Blik op talent, Date: 2017/04/19 - 2017/04/19, Location: Malle

Publication date: 2017-04-19

Author:

Algoet, Marlies

Keywords:

kleuteronderwijs, taaldenkstimulering

Abstract:

Deze workshop zet in op een kennismaking met het verhogen van de interactiekwaliteit in de klas. Na een korte bespreking van de onderzoeksresultaten en de noodzaak van taal-denkstimulatie bij de oudere kleuters, zoomen we in op de taal-denkhand. Met dit ‘handig’ mnemotechnisch instrument neemt de kleuteronderwijzer de bevordering van zijn eigen interactiekwaliteit ‘in handen’. Elke vinger van de taal-denkhand staat voor een aantal interactievaardigheden, die enerzijds taal of feedback bieden en/of spreekkansen uitlokken, en anderzijds de denkvaardigheid stimuleren. De taal-denkhand herinnert de kleuteronderwijzer eraan om naast de taal van de kleuters ook systematisch hun denken te bevorderen, de hele dag door. In de workshop worden de vingers kort overlopen en bekijken we enkele voorbeelden / oefeningen van hoe deze vingers een gewoon lesmoment kunnen verrijken. Mogelijkheden om deze taaldenkinteractievaardigheden na deze kennismaking ‘in de vingers’ te krijgen worden overlopen. De cursisten maken kennis met het boek Maximaal Megataal en de bijhorende website.