Download PDF

HSN, Date: 2016/11/18 - 2016/11/19, Location: Gent

Publication date: 2016-11-18

Author:

Algoet, Marlies

Keywords:

routines, onderwijstijd, taaldenkbevordering, kleuteronderwijs

Abstract:

In 2014-2015 voerde Odisee onderzoek uit in 22 Vlaamse en Brusselse tweede en derde kleuterklassen (groepen 1 en 2). Dit onderzoek toont aan dat in de tweede en derde kleuterklas een flink stuk onderwijstijd naar routines, zoals wc-bezoek of fruit eten, gaat. De ontwikkelingskenmerken typisch voor deze leeftijdsgroep worden tijdens de routines niet of weinig gestimuleerd. Dat risico lopen ook routineus aangepakte onderwijsactiviteiten, zoals het keuzemoment, de terugblik, of het onthaal. Hetzelfde onderzoek wijst verder uit dat de interactiekwaliteit van de leerkracht – dé motor voor de taal- en denkbevordering van de kleuters – veel ruimte voor verbetering laat. Dat is zo tijdens de onderwijsactiviteiten, maar zeker en vooral tijdens de routines. Maximaal Megataal biedt kleuteronderwijzers (in wording) een handboek, website en een trainingstraject aan, om de onderwijstijd én de interactiekwaliteit te verhogen. Voor dit laatste wordt de taal-denkhand ingezet, een handig mnemotechnische instrument dat naast taalbevordering vooral het stimuleren van hogere denkvaardigheden benadrukt. In de presentatie worden de onderzoeksresultaten, de taal-denkhand en mogelijke trainingstrajecten voorgesteld.