Download PDF

Velov, Date: 2016/02/04 - 2016/02/05, Location: Brussel

Publication date: 2016-02-01

Author:

Algoet, Marlies

Keywords:

kleuteronderwijs, interactievaardigheden

Abstract:

De kwaliteit van de interactievaardigheden van de kleuteronderwijzer is een proximale determinant voor de taal- en denkvaardigheidsontwikkeling, die het verdere schoolsucces van kinderen bepalen (Gosse, McGinty, Mahsburn, Hoffman & Pianta, 2013). Optimaal MaxiTAAL!2 bouwt verder op een onderzoek uit 2014-2015, Optimaal MaxiTAAL! In dat onderzoek in de tweede en derde kleuterklas werden de tijdsbesteding en de kwaliteit van de taalen denkvaardigheid-stimulerende interactievaardigheden van de leerkracht onderzocht. De eerste conclusie was dat een derde van de officiƫle onderwijstijd naar niet-onderwijsactiviteiten gaat, zoals fruit eten en verplaatsingen. De kwaliteit van de interactievaardigheden van de leerkracht ligt op deze momenten zeer laag (onderzoeksinstrument: CLASS Pre-K). De tweede conclusie is dat tijdens de overige twee derden van de onderwijstijd - de onderwijsactiviteiten - de kwaliteit van de interactievaardigheden weliswaar hoger, maar nog altijd laag scoort. Optimaal MaxiTAAL!2 wil, naast een publicatie met tijdsbesparende en taal- en denkvaardigheidsbevorderende tips, via ontwerponderzoek (de voorwaarden voor) een reflectie- en trainingstraject opstellen, zowel voor de opleiding bachelor kleuteronderwijs als voor het werkveld. Onderzoek toont immers aan dat de interactievaardigheidskwaliteit kan stijgen, via een trainingsparcours met video-opnames, supervisie en coaching (Cabell, Justice, McGinty, DeCoster, Lindsay & Forston, 2015).