Breedbeeld

Publication date: 2014-09-01
Pages: 17 - 20
Publisher: VVKSO

Author:

Buysschaert, Stijn
Van Lokeren, Stijn

Keywords:

Digitale didactiek, Antwoordsystemen

Abstract:

Digitale didactiek is een hot item. Het is de kennis en kunde met betrekking tot het gebruik van ICT bij het faciliteren van het leren (Simons, 2002). Het gebruik van ICT-tools is daarbij geen doel op zich. Veeleer gaat het om het ondersteunen van de lerende. Digitale didactiek omvat dus meer dan de betekenis die er doorgaans in het Vlaamse onderwijs wordt aan gegeven. Nog te vaak wordt ICT-integratie beperkt tot het leren met behulp van ICT, zoals een PowerPointpresentatie of Prezi om de spreekoefening te ondersteunen of de grafische rekenmachine in de wiskundeles. Maar ICT is niet enkel een hulpmiddel, het is ook een leermiddel. In dit artikel stellen we TPACK voor en passen we dit model toe op de methodiek van digitale antwoordsystemen.