Onderzoeksdag Odisee, Location: Aalst

Publication date: 2015-09-09

Author:

Van Severen, Lieve
Feryn, Sanne ; Taelman, Helena ; Zink, Inge

Abstract:

Binnen het onderzoeksproject ‘Spreken verfijnen in de kleuterklas’ werd een nieuwe spraakmethodiek 'Kaatje Klank' ontworpen met als doel de spreekvaardigheden en het klankbewustzijn van vierjarige kleuters te stimuleren in functie van het voorbereidend lezen. Kaatje Klank werd tijdens het schooljaar 2014 – 2015 uitgevoerd in 6 kleuterklassen. Een pre- en een posttest en een vergelijking met een controlegroep stelden ons in staat om het korte termijneffect van de methodiek te meten. We verwachtten een significante groei van het klankbewustzijn en de spreekvaardigheden, vooral bij anderstalige kleuters. Deze twee vaardigheden zijn van cruciaal belang voor de ontwikkeling van het technisch lezen in het basisonderwijs. Goede leesvaardigheden zijn namelijk een voorwaarde voor succes in de school als in de huidige en toekomstige samenleving.