Download PDF

De Katholieke Schoolgids

Publication date: 2012-01-01
Pages: 133 - 137

Author:

Timmers, Miet

Abstract:

De school is een kruispunt waar verschillende generaties elkaar dagelijks tegenkomen én van elkaar leren. De leerkracht-leerling relatie is intergenerationeel, maar ook in het schoolteam vinden verschillende generaties elkaar. Op die manier is de school een forum waarop verschillende visies, meningen, levensfasen op een boeiende manier kunnen interageren. Maar het kan nog ruimer. Ook 65-plus generaties kunnen een plaats krijgen in het schoolgebeuren. In dit artikel focussen we op een minder voor de hand liggende vorm van intergenerationeel werken in het basisonderwijs. We kijken hoe contacten tussen kinderen en 65-plussers een positieve bijdrage kunnen leveren in het leerproces en de persoonlijke ontwikkeling van jong en oud. Heel wat basisscholen in Vlaanderen hebben op één of andere manier al stappen gezet naar intergenerationeel werken. De kleuters brengen af en toe een bezoekje aan het rusthuis, grootouders helpen in het eerste en tweede leerjaar bij het niveaulezen, een oudere vrijwilligster helpt bij de naschoolse opvang. Intergenerationele projecten bestaan in vele vormen en soorten. Elke vorm van intergenerationeel contact kan een unieke leerkans in zich dragen, mits ze goed wordt omkaderd en ingevuld.