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Publication date: 2016-03-01
Volume: 201 Pages: 33 - 49
Publisher: Armand Colin

Author:

Schoonjans, Steven
Sambre, Paul ; Brône, Geert ; Feyaerts, Kurt

Keywords:

multimodalité, grammatire multimodale, gestualité, grammaire de construction, grammaire cognitive, multimodality, multimodal grammar, gesture, construction grammar, cognitive grammar, Social Sciences, Linguistics, Language & Linguistics, 2003 Language Studies, 2004 Linguistics, 2005 Literary Studies, Languages & Linguistics, 4703 Language studies

Abstract:

Résumé français - La présente contribution vise à mieux cerner le statut de la gestualité en grammaire. A cet effet sont fournies deux études de cas, sur les gestes co-grammaticaux indexicaux et iconiques. L’idée centrale de cette grammaire multimodale est que mots et gestes, au sens large, appartenant à des canaux sémiotiques à première vue incompatibles, se doivent d’être intégrées dans une seule construction, fidèle à l’hypothèse cognitiviste que les constructions grammaticales assemblent des éléments linguistiques matériels en une seule représentation conceptuelle schématique. Cette intégration du geste, situé traditionnellement en marge de la construction grammaticale, répondrait ainsi à une demande posée à la linguistique cognitive, et plus particulièrement aux grammaires de construction, de la part des études sur la gestualité. Abstract in English On the basis of two empirical case studies, one on indexical and one on iconic co-grammatical gestures, this contribution aims to mark out the status of gesture in grammar. The main idea of this multimodal grammar is that words and gestures, although belonging to two distinct semiotic channels, have to be integrated into one single construction. This is in line with the cognitivist hypothesis that grammatical constructions combine linguistic elements into one single schematic conceptual representation. This integration of gesture, typically situated at the edge of the grammatical construction, would thus meet the requirements imposed on cognitive linguistics, and especially on construction grammars, by gesture studies.