VELON Tijdschrift voor Lerarenopleiders

Publication date: 2015-02-01
Volume: 36 16

Author:

Vloeberghs, Lijne
Willemse, Martijn ; de Bruïne, Erica ; Van Eynde, Sofie

Abstract:

Kunnen samenwerken met ouders is een belangrijke competentie voor leraren. Goede samenwerking draagt namelijk bij aan leerprestaties en sociaal-emotioneel welbevinden van leerlingen. Leraren voelen zich niet altijd goed voorbereid op die samenwerking. In dit artikel wordt verslag gedaan van een onderzoek, waarbij in kaart is gebracht of en zo ja, hoe Vlaamse en Nederlandse (bachelor en universitaire) lerarenopleidingen voor basis- en voortgezet onderwijs de voorbereiding van aanstaande leraren op samenwerken met ouders opgenomen hebben in hun curricula. Opleidingsverantwoordelijken van 52 opleidingen gaven antwoord op de vraag of zij samenwerken met ouders belangrijk vinden, waar dit in het curriculum voorkomt, of zij vinden dat aanstaande leraren voldoende voorbereid worden en welke eventuele verbeteringen ze in de opleiding zouden willen doorvoeren.