VLOR-studienamiddag: Neurowetenschap en onderwijs, Date: 2015/04/29 - 2015/04/29, Location: Brussel
Author:
Keywords:
cognitieve neurowetenschappen, krachtige leeromgeving, leren, onderwijs
Abstract:
Bevestigen, verrijken of weerleggen neurowetenschappelijke onderzoeksresultaten psychologische en onderwijskundige bevindingen over ‘leren’ en ‘leren stimuleren’? In het onderwijs worden nog veel foute vertalingen gemaakt vanuit de neurowetenschappen. Zo ontstaan er neuromythes. De sprekers illustreren dit aan de hand van een aantal voorbeelden. Ze stellen een kader en een visie voor van waaruit neurowetenschappelijke resultaten betekenis kunnen krijgen voor onderwijs. Dat kader zorgt ervoor dat neuro-resultaten niet overhaast geïmplementeerd worden in het onderwijs. Vanuit dat kader kijken ze vervolgens naar de bijdrage van neurowetenschappelijk onderzoek op een aantal aspecten die van belang zijn bij het uitbouwen van een krachtige onderwijsleeromgeving: leren-op-maat, zelfregulerend leren en actief leren. Voor elk van deze leeraspecten ontkrachten ze enkele neuromythes en leveren ze neurowetenschappelijke onderzoeksresultaten aan die relevant kunnen zijn voor de onderwijspraktijk. Tot slot enkele ‘take home messages’ en een conclusie over de mogelijkheden en beperkingen van neurowetenschappelijk onderzoek voor onderwijs. Aan de hand van 5 vragen krijgen leraren een ‘leeswijzer’ waarmee ze verder kritisch aan de slag kunnen gaan met toekomstige neurowetenschappelijke onderzoeksresultaten. Dit ontluikende onderzoeksdomein zal ons de komende jaren immers nog heel wat nieuwe informatie bezorgen.