Cognitieve neurowetenschappen en onderwijs: over een kloof en bouwstenen voor een brug
Publication date:
2015-01-01
Pages:
13 -
25
ISSN:
978-94-6292-179-5
Publisher:
ACCO; Leuven / Den Haag
Author:
Vloeberghs, Lijne
Van Camp, Tinne ; Tijtgat, Pieter ; Dammekens, Els ; Lafosse, Christophe ; De Smedt, Bert
Keywords:
cognitieve neurowetenschappen, krachtige leeromgeving, neuromythes
Abstract:
In een eerste, inleidend hoofdstuk geven de auteurs een kader en een visie mee van waaruit we neurowetenschappelijke onderzoeksresultaten kunnen bekijken zodanig dat ze betekenisvol zijn voor het onderwijs. Zowel het kader als de visie vormen een leidraad waarmee we, in de volgende hoofdstukken, neurowetenschappelijke onderzoeksbevindingen op hun relevantie voor de onderwijspraktijk zullen beoordelen. Het kader en de visie kunnen ook, naast het lezen van deze review, een handig ‘instrument’ zijn voor leraren bij het lezen en interpreteren van neurowetenschappelijke literatuur.