Velov, Date: 2015/02/26 - 2015/02/26, Location: Hasselt

Publication date: 2015-02-26

Author:

Algoet, Marlies

Keywords:

kleuteronderwijs, interactievaardigheden

Abstract:

Lerarenopleiders begeleiden kleuteronderwijzers (in spe) om de mondelinge taal(denk)vaardigheidsontwikkeling van kleuters maximaal te ontwikkelen. Veel kinderen beheersen aan het einde van de derde kleuterklas echter nog altijd onvoldoende Nederlands om succesvol hun schoolcarrière te doorlopen. Odisee en VBB/OCB willen extra inzetten op het maximaliseren van de denk- en taalstimulerende interactievaardigheden van kleuteronderwijzers (volgens onderzoek de kracht achter taaldenkvaardigheidsontwikkeling). We constateren immers dat veel kleuteronderwijzers deze interactievaardigheden onvoldoende aanwenden, tijdens eigenlijke onderwijsactiviteiten en tijdens de (te?) talrijke momenten zonder eigenlijke onderwijsactiviteit (zoals koek en drank). Internationaal onderzoek bevestigt dit. We willen daarom onderzoeken in hoeverre deze constateringen in de praktijk bewaarheid worden. Daarnaast willen we intens talige alternatieven aanbieden, via een vervolgpublicatie op Minimaal MaxiTAAL! (OCB/ VBB). We stellen het onderzoek, de voorlopige onderzoeksresultaten en de publicatie-opzet voor, naast de vraag naar de mogelijke impact van een publicatie en de noodzaak van vorming en training.