VELOV, Date: 2015/02/26 - 2015/02/26, Location: Hasselt

Publication date: 2015-02-26

Lerarenopleiders maken de brug

Author:

Van Camp, Tinne
Vloeberghs, Lijne ; Tijtgat, Pieter

Keywords:

lerarenopleiders, neurowetenschappen, onderwijs

Abstract:

Voor de realisatie van het onderzoeksproject 'Krachtig leren bekeken vanuit een cognitief neurowetenschappelijke bril' werkten we samen met groepen onderwijspractici en onderzoekers uit de cognitieve neurowetenschappen en instructiepsychologie. Naast het opleveren van een publicatie stelden we immers ook als doel voorop om een netwerk uit te bouwen dat kan gebruikt worden om samenwerkingsverbanden op te starten voor nieuwe onderzoeksprojecten waarbij verschillende wetenschapsdisciplines en het werkveld samenwerken om toegepast, praktijkgericht onderzoek op te zetten en uit te voeren. In dit symposium, wensen we dan ook, naast het presenteren van de onderzoeksmethodologie en de belangrijkste bevindingen van het onderzoek, een forum te creëren waarop in de diepte verder kan gediscussieerd worden hoe we de vragen ‘Wat kan neurowetenschappen voor het onderwijs betekenen?’ en ‘Hoe kunnen we neurowetenschappelijke bevindingen in het onderwijs integreren?