VELOV, Date: 2015/02/26 - 2015/02/26, Location: Hasselt

Publication date: 2015-02-26

Lerarenopleiders maken de brug

Author:

Van Camp, Tinne
Vloeberghs, Lijne ; Tijtgat, Pieter

Keywords:

lerarenopleiders, neurowetenschappen, onderwijs

Abstract:

Het doel van het onderzoeksproject was enkele vooropgestelde onderzoeksvragen te beantwoorden op een manier die zinvol en toegankelijk is voor onderwijspractici. Om een methodisch kwalitatieve uitvoering van de literatuurstudie te garanderen baseerden we ons op het methodisch kader van Randolph (2009) waarin acht stappen in een reviewstudie worden geformuleerd: een audit trail creëren, de focus van de reviewstudie aan de hand van vooropgestelde onderzoeksvragen en deelvragen vastleggen, een zoektocht naar relevante literatuur, classificatie in een overzichtsschema, database creëren, belangrijke thema’s identificeren, alternatieve interpretaties zoeken en collega’s betrekken als critical friends. We zullen getuigen hoe dit eerder een iteratief onderzoeksproces werd (voortdurende aanpassingen op basis van feedback en insteek experten en werkveld) en een zoektocht naar een evenwicht tussen praktijkrelevantie (concreetheid en toegankelijkheid) en wetenschappelijke kwaliteit (abstractere onderzoeksinformatie).