Onderzoeksconferente Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst, Date: 2014/01/24 - 2014/01/11, Location: Utrecht

Publication date: 2014-11-24

Author:

Vermeersch, Lode
Lauwers, Wim ; Jans, Lysbeth

Keywords:

Culture, Education

Abstract:

Deze discussiesessie wordt gevoed door de eerste (tussentijdse) resultaten van een praktijkge-richt onderzoeksproject met als titel 'Samen cultureel content'. Een van de doelstellingen van het project was het uitwerken van een praktisch didactisch model voor cultuureducatie in de lera-renopleidingen, die gebaseerd op de theoretische inzichten van ‘Cultuur in de Spiegel’. Dit ontwerponderzoek werd uitgevoerd door de Associatie KULeuven - School of Education en het consortium VUB-HIVA-KULeuven. 'Cultuur in de Spiegel’ (CiS) is een cultuurtheorie die werd uitgewerkt door cognitiewetenschap-per Barend van Heusden (2007, 2009, 2010), zich vooral baserend op inzichten uit de cognitieve psychologie (vooral de bio-culturele evolutietheorie van Merlin Donald (1991, 2006)) de ontwik-kelingspsychologie en de semiotiek. De theorie analyseert de verschillende cognitieve vaardighe-den die cultuur(educatie) typeren. Over de implicaties hiervan voor de didactische praktijk van het kleuter- en leerplichtonderwijs en de lerarenopleiding doet de CiS-theorie evenwel weinig dwingende of expliciete uitspraken of voorspellingen. In dit onderzoeksproject werd de CiS-theorie doorvertaald naar een praktisch didactisch kader voor cultuureducatie in de algemene lerarenopleiding voor toekomstige leerkrachten in het kleu-ter-, primair en het secundair onderwijs. Het kader omvat o.m. didactische richtlijnen voor de opbouw en ordening van lesonderdelen, suggesties om cultuurreflectie in de les te stimuleren, enz. Het onderzoeksproject werd uitgevoerd aan de hand van in het totaal 4 professional learning communities (PLC’s, ook wel: professionele leergemeenschappen), verspreid over 4 lerarenoplei-dingen in Vlaanderen. In het totaal namen 34 lerarenopleiders deel aan meer dan 20 PLC-bijeenkomsten. In deze discussiesessie reflecteren we over drie verschillende elementen uit het project: - 1. Het belang van cultuureducatie en de stap van theoretisch denken over cultuur naar een didactiek in de algemene lerarenopleiding - 2. Het praktische didactische kader van de CiS-theorie voor de lerarenopleiding - 3. De mogelijkheden en beperkingen van het werken met PLC’s om tegelijk onderzoek te doen en professionele ontwikkeling te stimuleren. Deze drie aspecten zijn relevant voor iedereen die betrokken is bij de lerarenopleiding en ook voor iedereen die interesse heeft in het werken met PLC’s voor onderzoek of professionalisering.