ITEM METADATA RECORD
Title: Leerkrachtkindinteractie: het verband met externaliserend en internaliserend gedrag
Authors: Roorda, D.L. ×
Koomen, H.M.Y.
Spilt, Jantine L.
Thijs, J.T.
Oort, F.J. #
Issue Date: 2014
Series Title: Kind en Adolescent vol:35 issue:4 pages:239-254
Abstract: In the present study, we investigated whether teachers’ and children’s interactive behaviors are associated with children’s levels of externalizing and internalizing behavior. A total of 48 teachers and 179 kindergartners were observed in small group settings in the classroom. Independent observers rated teachers’ and children’s interactive behaviors (control and affiliation). Teachers reported about children’s externalizing and internalizing behaviors on the Behavior Questionnaire for Two- to Six-Year-Olds-Modified. Multilevel regression analyses indicated that teachers were more dominant and friendly toward children with higher levels of internalizing behavior, whereas these children themselves displayed less initiative and less friendliness toward the teacher. Teachers displayed less friendliness toward children with higher levels of externalizing behavior, whereas these children themselves did not display less friendliness than other children. To improve teacher-child interactions, teachers should be less controlling toward internalizing children and more warm and friendly toward externalizing children.
Description: In deze studie werd onderzocht of het interactieve gedrag van leerkrachten en kinderen verband houdt met de mate van externaliserend en internaliserend gedrag van kinderen. In totaal werden 48 leerkrachten en 179 kleuters geobserveerd in een kleine groepssetting in het klaslokaal. Onafhankelijke beoordelaars scoorden het interactieve gedrag van leerkrachten en kinderen (controle en affiliatie). Leerkrachten rapporteerden op de Behavior Questionnaire for Two- to Six-Year-Olds-Modified over externaliserend en internaliserend gedrag. Uit de multilevel regressieanalyses bleek dat leerkrachten zowel controlerender als vriendelijker waren naar kinderen met internaliserend gedrag, terwijl deze kinderen zelf minder initiatief en minder vriendelijkheid vertoonden naar de leerkracht. Leerkrachten waren minder vriendelijk naar kinderen met externaliserend gedrag, terwijl deze kinderen zelf niet minder vriendelijk waren dan andere kinderen. Leerkracht-kindinteracties kunnen verbeteren, indien leerkrachten minder controlerend zijn naar internaliserende kinderen en warmer en vriendelijker naar externaliserende kinderen.
URI: 
ISSN: 0167-2436
VABB publication type: VABB-1
Publication status: published
KU Leuven publication type: IT
Appears in Collections:School Psychology and Child and Adolescent Development
× corresponding author
# (joint) last author

Files in This Item:

There are no files associated with this item.

Request a copy

 




All items in Lirias are protected by copyright, with all rights reserved.