Download PDF Download PDF

VFO Studiedag, Date: 2014/09/18 - 2014/09/18, Location: Leuven, Belgium

Publication date: 2014-09-08
Publisher: VFO

VFO Studiedag 18 September 2014

Author:

Knipprath, Heidi
De Meester, Jolien ; De Cock, Mieke ; Dehaene, Wim

Keywords:

geïntegreerd STEM-onderwijs, Secundair Onderwijs

Abstract:

Hoewel de groeiende economie nood heeft aan ingenieurs, technici en wetenschappers, m.a.w. mensen met een STEM-profiel (STEM = Science, Technology, Engineering & Mathematics), verlaten slechts 43% van de leerlingen in Vlaanderen het secundair onderwijs en 19% van de studenten het hoger onderwijs met een STEM-diploma. Bovendien kiezen de STEM-gediplomeerden niet noodzakelijk voor een STEM-beroep. In het masterplan voor de hervormingen van het secundair onderwijs in Vlaanderen wordt daarom ook het belang van techniek en wetenschap in het curriculum benadrukt. Wetenschaps- en techniekonderwijs vergen echter niet alleen meer aandacht in het curriculum, maar ook een geïntegreerd aanbod van de verschillende STEM-componenten in het wetenschaps- en techniekonderwijs is belangrijk. Volgens de literatuur maakt geïntegreerd STEM-onderwijs leerlingen bewuster van de relevantie van wetenschappen en wiskunde voor hun eigen leefwereld of voor de maatschappij, wat zou kunnen leiden tot een positievere houding ten opzichte van STEM (cf. Breiner et al., 2012; Sjøberg & Schreiner, 2010). In deze paper gaan we na in welke mate leerlingen die geïntegreerd STEM-onderwijs hebben gevolgd verschillen in hun houding ten opzichte van STEM van leerlingen die geen geïntegreerd STEM-onderwijs hebben gevolgd.