VELOV, Date: 2014/01/26 - 2014/01/26, Location: Mechelen
Author:
Keywords:
woordenschat kleuteronderwijs
Abstract:
We verwachten van onze kleuteronderwijzers (in opleiding) dat ze bij de kleuters taalachterstanden kunnen remediƫren om zo de kansen op een succesvolle schoolloopbaan te vergroten. Vaak focussen kleuteronderwijzers op woordenschat, niet onterecht om woordenschat en wereldkennis nauw met elkaar verbonden zijn. Maar er is erg veel onduidelijkheid hoe woordenschatonderwijs het best gebeurt. In het eerste deel van mijn presentatie bespreek ik de kenmerken van effectief woordenschatonderwijs op basis van een uitgebreide literatuurstudie van internationaal wetenschappelijk onderzoek naar woordenschatonderwijs in de kleuterklas (project P-reviews, School of Education KULeuven). In het tweede deel ga ik in op de vraag hoe kleuteronderwijzers deze didactische principes het best onder de knie krijgen en waar de knelpunten zitten. Opnieuw grijp ik hiervoor terug naar de resultaten uit de literatuurstudie en verbind ik deze met eigen ervaringen in de lerarenopleiding.