HGZO congres, Date: 2013/01/21 - 2013/01/22, Location: Lunteren, Nederland

Publication date: 2013-03-21
Volume: 2013 Pages: 37 - 37
Publisher: Exposz, VU Amsterdam

HGZO-Congres 2013

Author:

Stevens, Anik

Keywords:

kwalificatieniveau, bachlorproef

Abstract:

Hoe maak je van een afstudeeropdracht/eindproef een toets op niveau 6 (*) zonder in te boeten op de sterktes of de praktijkgerichtheid van de opleiding? Dit vergt een traject met studenten, docenten en werkveld (afnemend beroepenveld) waarbij de verschillende actoren een rol vervullen zowel in ontwikkeling van het didactisch concept als tijdens de begeleiding van de studenten en op het einde van de rit in de evaluatie van het resultaat. De opleiding Orthopedagogie legde sinds 2009 dit pad af en zag hun werk gevalideerd door de NVAO in 2012. De opleiding koos bewust voor het opzetten van een leertraject voor studenten. Doel was om voldoende kwaliteitswaarborgen in dit traject in te bouwen zonder in te boeten op het ‘autonome’ karakter van een bachelor-student. De studenten werken in een bestaande organisatie aan een reële probleemstelling en moeten deze erg zelfstandig en onderzoeksmatig onderbouwd kunnen aanpakken in het afstudeerproject. Het ‘aan de maat zijn’ inzake niveau 6 wordt daarom vooral bereikt door specifieke criteria te hanteren bij de werving en selectie van onderwerpen, door het begeleidingswerk aan te passen en door de manier van evalueren. Een screeningscommissie bekijkt elk voorstel vanuit de vraag: “Biedt deze vraagstelling de student voldoende leerkansen om het gewenste eindniveau te bereiken?” De opleiding ontwikkelde inschalingslijsten om het begeleidingswerk en het evalueren te ondersteunen. Waar nodig stuurt zij de projectplaats bij inzake vraagstelling of begeleiding van studenten. Bij de eindevaluatie zijn docent, projectplaats en student betrokken. Dit leertraject van student en opleiding wordt voorgesteld in de infoshop. (*) De dublindescriptoren die het bachelorniveau (niveau 6) bepalen, werden per land vertaald en vastgelegd in een nationaal kwalificatieraamwerk, VKS voor Vlaanderen en NQF-HO voor Nederland.