Download PDF

Leerlijn Taalontwikkelend Lesgeven in het Kleuteronderwijs

Publication date: 2013-10-18

Author:

Verbruggen, Jaantje
Taelman, Helena ; Cajot, Guido ; Mesotten, Marleen

Keywords:

kleuteronderwijs, taalontwikkelend lesgeven, taalontwikkeling, leerlijn

Abstract:

In het project 'Iedereen Taalklaar' (School of Education, KU Leuven) ontwikkelden we een leerlijn die als inspiratiebron kan dienen voor uw eigen leerlijn, aangepast aan de kenmerken van uw opleiding kleuteronderwijs. We specificeerden daarbij niet alleen taken voor de taaldocenten, maar evengoed taken voor ‘andervakdocenten’ en stagebegeleiders. Door de principes van taalontwikkelend lesgeven te laten doorsijpelen in de vakdidactiek van andere vakgebieden, tijdens stagevoorbereiding en stage-evaluatie, verhogen we de kans dat de studenten zich dit eigen maken. Taalontwikkelend lesgeven is onlosmakelijk verbonden met inzicht in taalontwikkeling en aandacht voor talensensiblisering. Daarom hebben we voor deze twee aspecten aparte leerlijnen ontwikkeld. Hiermee is niet het hele domein van de taaldidactiek in het kleuteronderwijs gedekt. Het viel buiten de doelstellingen van het project om ook nog leerlijnen voor ontluikende/beginnende geletterdheid, muzisch taalgebruik en taalbeschouwing (waarvan talensensibilisering een deelaspect is) uit te bouwen. In onze leerlijnen refereren we met de termen 1BAKO, 2BAKO en 3BAKO naar de eerste, tweede en derde opleidingsfases.