Download PDF

Intuïtie of onderzoek? Mogelijkheden en beperkingen van evidence-based onderwijs

Publication date: 2012-01-01
ISSN: 9782509003799
Publisher: Politeia; Brussel

Author:

De Fraine, Bieke
Hannes, Karin ; De Witte, Kristof ; Maes, Frederik ; Clarebout, Geraldine ; Smits, Dirk ; Vanderhoeven, Johan ; De Coen, D ; De Man, L ; Denys, K et al

Keywords:

evidence-based education, onderwijsonderzoek, onderwijsvernieuwing, itec

Abstract:

Jaarlijks worden er talrijke onderwijsinnovaties in klassen en scholen geïmplementeerd. Dit gebeurt vaak door leraren en directies die nieuwe ideeën in de praktijk willen brengen. Oude initiatieven worden vervangen of afgeschaft terwijl nieuwe initiatieven hun ingang vinden. Uiteraard is de overtuiging dat de vernieuwingen het onderwijs ten goede zullen komen. Helaas is er daar vaak maar weinig bewijskracht voor, behalve het idee dat het nieuwe ‘beter’ is. Evidence-based onderwijs wil hier verandering in brengen. Evidence-based onderwijs of evidence-based education (EBE) betekent dat in het onderwijs zoveel als mogelijk gebruik gemaakt wordt van kennis uit wetenschappelijk onderzoek en op onderzoek gebaseerde methodes (Davies, 1999; Maes et al., 2012; Onderwijsraad, 2006). Het wil op systematische wijze onderzoeken ‘wat werkt’. Initiatieven die blijken te werken, of gewerkt hebben in eerdere studies, worden ingevoerd en veralgemeend. Initiatieven die na onderzoek niet blijken te werken, worden aangepast of stopgezet. Veelbelovende initiatieven die nog onvoldoende onderzocht zijn, worden uitgeprobeerd en grondig geëvalueerd.