HGZO Congres: themadag i.v.m. opleidingsvernieuwing, Date: 2007/11/20 - 2007/11/20, Location: Brussel

Publication date: 2007-11-20

Author:

Smits, Dirk

Keywords:

wetenschappelijke vorming

Abstract:

Voor professionals in de gezondheidszorg is het evidence based denkkader steeds prominenter aanwezig. Dit denkkader stelt nieuwe eisen en verwachtingen aan de gezondheidswerker. Opleidingen dienen hierop in te spelen. Immers, afgestudeerde gezondheidswerkers dienen doordrongen te zijn van het feit dat vele van de handelingen die ze stellen gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek en bijgevolg ook mee zullen evolueren naar aanleiding van nieuwe bevindingen. In de associatie K.U.Leuven werd een leerlijn wetenschappelijke vorming opgebouwd, een een gezamenlijk werk verricht door een tiental opleidingen verpleegkunde en vroedkunde uit de associatie. De analyse van de verschillen tussen professionele bachelors en masters vormde het startpunt voor het ontwerpen van deze leerlijn. In deze workshop wordt ingegaan op de inhoud van deze leerlijn, de opbouw ervan, en de concrete implementatie ervan. In de Hogeschool-Universiteit Brussel werd deze leerlijn ingepast en veralgemeend naar het volledige studiegebied gezondheidszorg (Verpleegkunde, Ergotherapie, Medische Beeldvorming en Optiek & Optometrie). Ervaringen, valkuilen en sterke punten worden belicht. Tenslotte worden enkele concrete inhouden zoals het opzoeken en beoordelen van literatuur en plagiaat verduidelijkt met een korte demonstratie. De workshop kan functioneren als inspiratiebron voor al wie zich bezig houdt met wetenschappelijke vorming en het begeleiden van eindproeven binnen het professioneel hoger gezondheidszorg-onderwijs.