WAIMH-studiedag ‘Grensverkenningen’, Date: 2010/01/26 - 2010/01/26, Location: Antwerpen
WAIMH-studiedag ‘Grensverkenningen’
Author:
Keywords:
Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen
Abstract:
Opvoedkundige programma's, structuurkaarten, werkschema's,... adviezen en tips over opvoeding zijn veelgevraagd. Langs de andere kant leeft het idee dat ouders best goed kunnen opvoeden zonder al die toeters en bellen, als ze terug kunnen vallen op partner, eigen ouders, vrienden,... Neen aan alle opvoedkundige tips dus? Belangrijk is de afstemming tussen het aanbod en de ouders. Ook hier blijft de relatie met de cliënt de kritische factor. Ouders willen aandacht voor hun eigen noden en vragen, hebben de nood om in gesprek te gaan. Het is precies een grote steun voor ouders dat er ruimte is voor twijfel. Het is dus van belang een opvoedingsprogramma in te bedden in een ruimere omgeving met vele aspecten van het dagelijks leven. Wanneer is een programma effectief? Welke doelen moet het dienen? Programma's moeten aansluiten bij de vragen van ouders. Stapstenen voor een effectieve ondersteuning zijn • interventie vroeg in de kindertijd • gebaseerd op een sterke theoretische basis en model • meetbare en controleerbare doelen • universele interventies • doelgroepgerichte interventies • interventies die met kinderen, ouders en gezin samen werken. Er zijn grenzen aan internationale programma's: er moet ruimte zijn voor culturele en andere verschillen, zoals bv. Instapje zich richt op de thuiscultuur van het kind, en zoals STOP 4-7 aangepast is aan de Vlaamse situatie. Welk effect heeft opvoeding? Slechts 6% van problematisch externaliserend en internaliserend gedrag is aan opvoeding te wijten. Toch ligt tegenwoordig sterke nadruk op de ouderrol. Opvoedingsondersteunende programma's kunnen de deur openzetten om ouders effectief te ondersteunen, zonder dat ze zich beschaamd moeten voelen.