ITEM METADATA RECORD
Title: Willy Servais (1913-1979) en de debatten in de jaren vijftig over een hervorming van de wiskundecurricula voor het secundair onderwijs
Authors: Vanpaemel, Geert
De Bock, Dirk
Verschaffel, Lieven
Issue Date: 2013
Publisher: Vlaamse Vereniging van Wiskundeleraars
Host Document: Wiskunde & Onderwijs pages:16-26
Conference: Meerdaags Congres van de Vlaamse Vereniging voor Wiskundeleraren edition:16 location:Blankenberge, België date:30 juni - 1 juli 2012
Abstract: De ideeën die uiteindelijk geleid hebben tot de doorbraak van de moderne wiskunde eind van de jaren zestig in verschillende Europese landen zijn grotendeels gegroeid binnen de Commission Internationale pour l’Étude et l’Amélioration de l’Enseignement des Mathématiques (CIEAEM). Sinds de formele stichting van deze commissie in 1952 werden jaarlijks rencontres gehouden waarop wiskundigen, logici en psychologen discussieerden over de diverse aspecten van het moderniseringsproces. Verschillende Belgische wiskundigen en wiskundeleraren (vooral vanuit Franstalige-vrijzinnige hoek) speelden al in de vroege jaren vijftig een priominente rol binnen CIEAEM: o.a. Willy Servais, Frédérique Lenger (later Frédérique Papy-Lenger) en vanaf het eind van de jaren vijftig ook Georges Papy. Papy wordt algemeen erkend als het boegbeeld en de architect van ‘moderne wiskunde’ hervorming in België. Van Willy Servais is minder bekend en wellicht raakte zijn aandeel wat in schaduw van dat van de meer radicale en flamboyante Papy. Servais was evenwel gedurende meer dan twintig jaar secretaris van CIEAEM en genoot ook internationaal een groot prestige (bijv. als lid van de eerste ‘editorial board’ van het prestigieuze Educational Studies in Mathematics). In België stichtte Servais in 1953 de Société belge des Professeurs de Mathématiques /Belgische Vereniging van Wiskundeleraren en hij was er ook de eerste voorzitter van (tot 1969). In deze lezing schetsen wij Servais’ ideeën over een hervorming van het wiskundecurriculum, zijn werk over wiskundige modellen en over de culturele rol van wiskunde in de ‘moderne wereld’. De idee van een abstracte, geünificeerde wiskunde (zoals we die kennen uit het werk van o.a. Papy) was niet dominant aanwezig in de debatten van de vroege jaren vijftig in België. Meer aandacht werd geschonken aan de creatie van ingenieus uitgedachte concrete modellen voor wiskundeonderwijs en aan de introductie van nieuwe onderwerpen zoals kansrekening, statistiek, logica en elektrische circuits. We besteden ook aandacht aan achtergrondfenomenen zoals de maatschappelijke positie van de (verschillende soorten) wiskundeleraren en de uiteenlopende visies van wiskundigen en schoolpsychologen.
Description: Uitgenodigde lezing.
ISSN: 2032-0485
VABB publication type: VABB-5
Publication status: published
KU Leuven publication type: AC
Appears in Collections:Instructional Psychology and Technology
Specific Teacher Training Programme in Natural Sciences and Mathematics - miscellaneous
Specific Teacher Training Programme in Mathematics
Research Centre for Educational Research & Development, Campus Brussels (-)
Faculty of Economics and Business (FEB) - miscellaneous

Files in This Item:
File Description Status SizeFormat
willyservais.pdf Published 792KbAdobe PDFView/Open Request a copy

These files are only available to some KU Leuven Association staff members

 




All items in Lirias are protected by copyright, with all rights reserved.