studiedag van de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR): Neurowetenschap en onderwijs: wat kunnen we voor elkaar betekenen?, Date: 2013/04/26 - 2013/04/26, Location: Brussels

Publication date: 2013-01-01

Author:

Tijtgat, Pieter

Keywords:

bewegen, hersenen, leren, onderwijs

Abstract:

Zienderogen groeit het wetenschappelijk bewijsmateriaal voor een positieve invloed van fysieke activiteit op de cognitieve prestaties van leerlingen. Deze sessie biedt een toegankelijk overzicht van recente bevindingen over deze hersen-bewegingsrelatie, met een dieptesprong in de hersenwerking en een estafetteloop langs volwassenen, dieren en uiteindelijk de leerling. Tot zover de theorie, maar welke fysieke activiteiten zullen ook de praktische toets doorstaan, en aan welke intensiteit? Liggen hier mogelijkheden voor praktijkgericht onderzoek in de lerarenopleiding? En wat beweegt er al op dat terrein? Beweeg je brein en kom het ontdekken.