Congres voor lerarenopleiders (VELOV & VELON), Date: 2012/02/06 - 2012/02/07, Location: Antwerpen

Publication date: 2012-01-01
Pages: 185 - 185
Publisher: ELAnt, Expertisenetwerk Lerarenopleidingen Antwerpen

Author:

Van Nieuwenhuyze, Elke
Van Uytvanck, Ruth

Abstract:

Van een leerkracht wordt verwacht dat hij ouders op de hoogte houdt van het klas- en schoolgebeuren, discreet kan omgaan met persoonlijke informatie, strategieën kan ontwikkelen om te communiceren met anderstalige ouders, … Echter, pas afgestudeerde studenten van de bacheloropleiding in onderwijs: lager onderwijs van KAHO Sint-Lieven, Campus Waas, gaven aan zich niet altijd voldoende competent te voe-len op het gebied van dit functioneel geheel “leraar als partner van ouders”. Met het onderzoek “Om-gaan met diverse ouders” willen we hierop een antwoord bieden. Ten eerste willen we toelichten hoe we, vanuit literatuuronderzoek, laatstejaarsstudenten hebben aangezet tot zoeken naar manieren om o.a. thuissituaties meer te doorgronden en om wederzijdse verwachtingen concreet op elkaar af te stemmen. Het exploreren van het eigen denkkader en attitudevorming van studenten speelden hierbij een sleutelrol. Door middel van een voor- en nameting volgen wij het effect van deze onderzoeksinter-venties op hun attitude tegenover ouders en op hun vaardigheden. De studenten en hun attitudes en vaardigheden zijn niet alleen een onderzoeksthema. Ze spelen ook de rol van actor, die we, ten tweede, willen bespreken. Studenten zijn namelijk de (kritische) uitvoerders van onze nieuwe aanpak en zetten mee aan tot curriculumvernieuwing. Uit focusgesprekken met studenten bleek bv. dat ze pleiten voor nog meer oefenkansen die geïntegreerd worden in de stage. Tot slot willen we dan ook belichten hoe de opleiding hiervoor een partner zoekt in het werkveld, o.a. in de vorm van meer mogelijkheden voor for-mele én informele contacten met ouders tijdens de stage