ITEM METADATA RECORD
Title: Naar een hervorming van het Vlaams secundair onderwijs: Overwegingen en aandachtspunten vanuit een Vlaams (onderzoeks)perspectief
Authors: Depaepe, Fien ×
De Fraine, Bieke
Simons, Maarten #
Issue Date: 2012
Publisher: Wolters-Noordhoff
Series Title: Pedagogische Studiën vol:89 issue:5 pages:307-316
Abstract: Samenvatting
In voorliggende discussiebijdrage bespreken we een aantal aspecten van de voorgestelde structuurhervorming voor het Vlaams secundair onderwijs (Smet, 2010). Hoewel we de uitgangspunten van de hervormingsnota(zoals het wegwerken van ongelijke kansen, het gelijk waarderen van onderwijs-richtingen en het behouden en zelfs verbeteren van het niveau van het Vlaams onderwijssysteem) onderschrijven, richten we ons tot een kritische beschouwing van een aantal aspecten die volgens ons nog onvoldoende zijn uitgeklaard in
de oriëntatienota voor de hervorming van het secundair onderwijs. Meer specifiek richten we ons tot de veronder-stelde gelijkwaardigheid van belangstellingsgebieden, de onderliggende visie op de brede basisvorming en het voorstel rond differentiatie en de invulling van het basispakket. Verder formuleren we een aantal bedenkingen bij de focus op competenties en de oriëntatie van leerlingen op basis van abstractieniveau en belangstellingsgebied. Op basis van deze discussiepunten formuleren we ten slotte enkele aandachtspunten ten behoeve van de verdere uitwerking van de hervormingsplannen.

Abstract
Towards a form of Flemish secondary education: considerations and concerns from a Flemish (research)
perspective The contribution critically discusses a number of aspects of the proposed structural reform of secondary
education in Flanders (Smet, 2010). Although we agree with the underlying principles of the reform document (such as eliminating unequal opportunities, promoting the equal appreciation of educational tracks, and maintaining or even enhancing the Flemish educational level) we aim at a critical reflection of a number of aspects that are insufficiently addressed in the reform document for secondary education. More particularly, we focus on the assumed equality of the proposed ‘areas of interest’, the underlying view on a broad general education for all, and the proposal for differentiation and the way in which this differentiation is conceived.
Furthermore, we focus on the suggested orientation towards competences, and student orientation based on abstraction level and area of interest. In conclusion, we formulate some concerns that could be taken into account in the further elaboration of the reform plans.
ISSN: 0165-0645
Publication status: published
KU Leuven publication type: IT
Appears in Collections:Educational Effectiveness and Evaluation
Educational Policy and Innovation and Teacher Training
× corresponding author
# (joint) last author

Files in This Item:

There are no files associated with this item.

 


All items in Lirias are protected by copyright, with all rights reserved.

© Web of science