Download PDF

EUSUHM, Date: 2011/06/09 - 2011/06/12, Location: Moscow

Publication date: 2011-01-01
Volume: 46 Pages: 86 - 87

JGZ Tijdschrift jeugdgezondheidszorg

Author:

Van den Broucke, Stephan
Chau, Cecilia

Abstract:

Achtergrond: Omgaan met de ontwikkelingstaken van de adolescentie kan leiden tot psychische druk. Ofschoon de specifieke stressoren die jonge mensen ervaren sterk afhankelijk zijn van de culturele context waarin zij opgroeien, is er maar weinig onderzoek verricht naar de stress en naar de manieren om ermee om te gaan bij jongeren in landen buiten Noord-Amerika of Europa. Doelstelling: Nagaan van ervaren stressoren en coping- mechanismen bij Peruviaanse universiteitstudenten. Methode: Een correlationeel onderzoek werd uitgevoerd bij 558 mannelijke en 523 vrouwelijke studenten, ingeschreven aan 1 openbare en 2 privéuniversiteiten in Lima, Peru. Stressoren werden gemeten via de Problem Questionnaire (Seiffge-Krenke, 1995), die de mate van ervaren stress nagaat voor 6 gebieden: universiteit, toekomst, ouders, leeftijdgenoten, relaties en identiteit. Copingstijl werd gemeten via de COPE (Carver et al., 1989), die een onderscheid maakt tussen probleemgerichte, emotiegerichte en vermijdende copingstijl en de daarmee samenhangende strategieën. Resultaten: De ervaren stressniveaus bij de steekproef waren over het algemeen vrij laag. De belangrijkste stressoren waren onzekerheid over toekomst en identiteit; ouders, relaties, leeftijdgenoten en universiteit werden minder als stressvol ervaren. Studenten met een lagere sociaaleconomische status ervoeren meer problemen met betrekking tot identiteit en universiteit dan studenten uit de hogere of middenklasse, maar verschilden niet wat betreft copingstijl. Als strategie gebruikten zij echter vaker onderdrukking, het luchten van emoties en gedrags-dissociatie, en zochten zij minder vaak emotionele steun. Er waren geen significante geslachtsverschillen voor de mate van ervaren stress, maar vrouwelijke studenten maakten vaker gebruik van emotiegerichte coping. Conclusie: Ondanks het verschil in culturele context zijn de problemen die Peruviaanse universiteitsstudenten ervaren en de manier waarop zij ermee omgaan vergelijkbaar met die van Amerikaanse en Europese studenten.